Peruskysymyksiä

Kaikki blogit puheenaiheesta IPCC

Kasvihuonekaasujen osuudet kasvihuoneilmiössä väärin ja oikein laskettuna

 Tämä on lupaamaani jatkoa kasvihuoneilmiön käsittelylle, jonka julkaisin 13.7.19. Kirjoitus osoitti, että IPCC:n kasvihuoneilmiön määrittely rikkoo kahta fysiikan peruslakia. Kasvihuoneilmiössä on käytännössä hyvin oleellista, mikä on kasvihuonekaasujen ja pilvien osuus kasvihuoneilmiössä. Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että IPCC sivuuttaa asian lähes täysin.

CO2-päästöjen leikkaukset toimimaton ratkaisu

Viime maanantain aamupäivällä Kultarannan keskustelua seuranneena panin merkille, miten poliitikot kokonaisuudessaan uskovat hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC - vailla näyttöä todellisuudesta olevaan - julistukseen, minkä mukaan ihmisperäiset hiilidioksidipäästöt aiheuttavat uhkaavaa ilmaston lämpenemistä. Tämän vailla näyttöä olevan lämpenemisen estämiseksi hiilidioksidipäästöjen leikkauksia poliitikkomme näyttävät pitävän välttämättöminä.

Tuhkasta nousee toivo

"Tänä aamuna maailma on tomua ja tuhkaa, mutta ei toivosta tyhjä." (Emmi Itäranta: Teemestarin kirja, 2012)

Toissa vuonna kukaan ei vielä puhunut mitään muoviongelmasta. Nyt kaikki kierrättävät. Ja niin karua luettavaa kuin IPCC:n ilmastoraportti olikin, se sentään herätti ihmiset vaatimaan päättäjiltä ja myös itseltään jotain. On täysin mahdollista rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Tänä keväänä on sekä eduskuntavaalit että EU-vaalit. Näistä molemmista tulee ilmastovaalit.

IPCC, International Panel of Catastrophe Cult

IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, suomennettuna hallitustenvälinen paneeli ilmastonmuutoksesta, on lähtenyt jo perustamisestaan lähtien kahdesta väärästä olettamuksesta. Siitä, että ilmasto lämpenee jatkuvasti ja että lämpeneminen johtuu ihmisistä. IPCC:n rooli on kehittynyt vuosien mittaan median avustuksella kultiksi, joka väittää suunnilleen kaikkien maailman ongelmien johtuvan ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta.

Ilmastopolitiikkassa rajoituksista innovointiin

Ilmastopolitiikkaa leimaa usein rajoitukset, supistukset, haittaverotus tai ylimääräiset maksut. On selvää, että edellä mainittuja keinoja joudutaan käyttämään, jotta vaadittaviin ilmastotavoitteisiin esimerkiksi päästövähennysten osalta päästään, mutta innovoinnin edistäminen ja kannustinten käyttö olisi todennäköisesti vähemmän disruptiota ja vastarintaa aiheuttavaa politiikkaa, minkä lisäksi se parhaimmillaan luo lisää työpaikkoja ja vahvistaa kansantaloutta.

Kokonaiset viherdeekut vaanivat lihansyöjien Suomea?

Mitä jos tulevaisuudessa Suomessa lihansyönti on rikkaiden salainen pahe, autolla ajaminen mahtavien harrastus ja tavikset pakotetaan ostamaan 100 000 euron tesla mikäli haluavat tien päälle?

Näin tulee tapahtumaan, mikäli uskotaan kokoomuksen ministerin Kai Mykkäsen suoria vaatimuksia. Hänen mielestään ilmaston lämpenemisen aikataulu pakottaa Suomen näillä sektoreilla merkittäviin muutoksiin hyvin nopeasti. (https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/261719-auto-ja-polttoaineveroja-pitaa-s...).

Autoilija kansakunnan rahoittaja!

Mitä sitä kiistämään, koen vihaisia tunteita kun lentokoneilla lentävä elämysporukka marssii ilmaston takia, sillä lentoliikenne on ihan oikea ongelma.

Ei suomalainen yksityisautoilu ole, se on niin kallista että ainoastaan isänmaan todellinen ystävä ajaa huvikseen.

Missä ovat laskelmat siitä, että mitä maksaa globaalisti se, jos sähköautoilu nousee kukoistukseen? (polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin ja akkuihin)

Onkohan tässä taas yksi lobattu polku jolla päästään rahastamaan, kuten tuulivoimalla Suomessa.

 

Hallitus tukee maakaasun päästöjen kasvattamista?

Hallitus suunnittelee toimia ilmaston hyväksi. Hiilien energiakäytöstä pitää kuulemma luopua vuoteen 2030 mennessä. Maakaasun verotusta aiotaan sen sijaan keventää.

Mutta hetkinen - tämähän merkistee sitä, että lähivuosina fossiilisten verotusta aiotaan keventää (hiili entisellään (edit: hiilikin nousee), maakaasu kevenee). Eikö tavoite olekaan vähentää fossiilisten käyttöä, vaan lisätä sitä lähivuosien aikana?

Sähköautolla marginaalinen vaikutus ilmastonmuutokseen

Henkilöautoja on tällä hetkellä n. 1 050 miljoonaa kappaletta ja lukumäärä kasvaa vuosittain n. 50:llä miljoonalla kappaleella. Näistä autoista sähköautoja on n. 2-3 miljoonaa eli puhutaan parin promillen osuudesta ja tämä luku kasvaa prosentuaalisesti kohtalaista vauhtia, eli n.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä