Peruskysymyksiä

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenteen päästöt

Onko mahdollista vähentää päästöjään ja säästää tinkimättä mistään?

Ylen laskuri kertoo, että ajamalla biokaasulla bensiinin sijaan vähennät hiilidioksidipäästöjäsi 2940 kg vuosittain (https://yle.fi/uutiset/3-10565705 - Laskelman on tehnyt Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto).

Gasumin laskuri kertoo, että säästät 830 euroa vuodessa. (https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/miksi-biokaasu/  - oletuksena on, että ajat 20000 km/v nykyisellä bensa-autollasi 6,2 l/100 km keskikulutuksella).

Polttomoottorit toimivat vielä pitkään

Norja aikoo kieltää bensa-autot vuoteen 2025 mennessä, Ruotsi ja Tanska 2030. Suomi ei ole vielä tehnyt päätöstä, mutta mm. Vihreät on esittänyt, että vuonna 2030 myytäisiin vain nollapäästöisiä autoja. Tässä on kyse tietenkin auton käytöstä aiheutuvista (muokkaus: ilmastonmuutokseen vaikuttavista) päästöistä, ei valmistuksen aikana tulevista päästöistä.

Tarvitaanko lisää tukea sähköauton hankintaan?


Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon Suomessa tuetaan sähköautoja ja miten tuki kohdennetaan? No, sähköauton hankintaan myönnetään 2000 euron hankintatuki ja senkin saa vain alle 50000 euron hintaisen täyssähköauton ostaessaan. Siinäkö kaikki? Ei ihan. 


Tiesitkö esimerkiksi, että

Autovero ja päästöt

Puheet autoilun päästöistä on haukannut suuren  määrän huomiota keskusteluissa.

Nyt vaalien alla näkee uutisia ratkaisu ehdotuksista.

Kokoomus esitteli puolueen ilmasto- ja ympäristö-ohjelmaansa kuluneella viikolla.

Tuossa siis linkki uuden suomen uutiseen aiheesta, eikä koko ohjelmaa, mutta  siitä pääsee aiheeseen.

 

Pitääkö sähköauto ostaa heti huomenna?

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi joulukuussa raportin Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä. Raportti on ehtinyt aiheuttaa paljon porua, koska siinä esitetään varsin jämäköitä toimenpiteitä kuten tiemaksuja kaupunkiseuduille, polttoaineverojen nostoa ja fossiilisten liikennepolttoaineiden myyntikieltoa vuodesta 2045 alkaen.

Ilmastolupaus uudelle vuodelle

Kohta se alkaa, vuosi 2019. Joka paikka on täynnä juttuja uudenvuodenlupauksista. Uutena lajityyppinä nähdään nyt paljon ohjeita, miten uuden vuoden voi aloittaa muuttamalla omia elämäntapojaan ilmastoystävällisemmiksi.

Tiedäthän – syö enemmän kasvisruokaa, pyöräile työmatkat, lennä vähemmän.

Kannustan ihan ilman muuta jokaista noudattamaan näitä hyviä neuvoja. Omilla elämäntavoilla on paljon merkitystä.

Ruotsissa täyskäännös ilmastopolitiikassa

Ilman hallituksen poliittista ohjausta toimiva Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt budjetin, joka on ilmastopolitiikan suhteen täydellinen lehmänkäännös. Esimerkiksi vain puoli vuotta voimassa ollut lentovero poistuu, vaikka Stefan Löfvenin vähemmistöhallitus sai sille aikaisemmin porvaripuolueiden tuen valtiopäivillä. Nyt samat puolueet olivat äänestämässä sitä kumoon.

Myös polttoaineveron indeksikorotukset jäädytetään, käytännössä se tietää polttoaineiden hintojen pientä alenemista ostovoimalla mitattuna. Dieselveroa alennetaan eri päätöksellä.

Oliko Kokoomuksella ketunhäntä kainalossa? / VM:n eriävä mielipide raporttiin

Liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmä julkaisi raporttinsa keskiviikkona 12.12.2018. Uutinen.

Hanna Halmeenpää valehteli A-talkissa

1. Kiinan kasvihuonekaasupäästöt "murto-osa" Suomen päästöistä (asukasta kohden)

Kielitoimiston sanakirja: murto-osa = (hyvin) pieni osa jstak.

Polttoaineverotuksen korotus ei ole läpihuutojuttu

Vaalihuuma alkaa olla kohta kuumimmillaan ja puolueet hiovat eduskuntavaaliohjelmiaan kevään vaaleja varten. Jokaisella puolueella on omat näkemyksensä siitä, miten Suomi laitetaan kuntoon ja miten omistamista, kuluttamista tai ansiotuloja pitäisi verottaa.

Verotus onkin yksi puhutuimmista ja tunteita herättävimmistä aiheista. Esimerkiksi kulutushyödykkeiden verotuksen logiikka menee niin, että mitä haitallisempi tuote on, sitä enemmän sitä verotetaan. Tupakka ja alkoholi ovat tällä logiikalla luonnollisesti listan kärjessä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä