PS-euroehdokasvalinta kansanvaltainen?
Miten Perussuomalaiset noudattavat omia sääntöjään ja vaalilakia euroehdokkaiden valinnassa?
Puolueen säännöissä sanotaan:
”Ehdokkaat Euroopan parlamentin edustajien vaaleissa valitaan valtakunnallisen jäsenäänestyksen perusteella, jonka suorittamisesta huolehtii puoluetoimisto. Puoluehallituksen on valvottava jäsenäänestyksen suorittamista ja puututtava asiaan, mikäli rikkomista tapahtuu ja tehtävä korjauspäätökset.”
Vaalilaissa säädetään:
Vaalilaki 12 luku (Europarl.vaali) 168§: ”Puolueiden ehdokkaiden asettaminen. Puolueen ehdokkaat asetetaan puolueen kansanvaltaiset vaikutusmahdollisuudet turvaavalla tavalla siten kuin puolueen säännöissä tarkemmin määrätään.”
Milloin jäsenäänestys järjestetään ja millä perusteella nyt on jo valittu ehdokkaita?
Nyt jo valittu ehdokkaita?
Jospa ne valitut ovat esitetty ehdokkaiksi
Europarlamentinvaalien ehdokkaiksi puolueen valtakunnallisessa jäsenää-nestyksessä?
Lie vaikka niitä jäsenäänestyksiä on jo pidetty puolueosastoissa eri puolilla Suomea?
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti näin. Jos puolue rikkoo vaalilakia, se pitänee kieltää : D
Ilmoita asiaton viesti
Tässä kohtaa on toimittu puolueen sisäisessä valinnassa vaalilain vastaisesti. Ehdokkaita euroehdokkaaksi on enemmän, kuin nyt valittuja. Toivottavasti jäsenäänestys järjestetään, niin saadaan aito kentän tahto toteutumaan valinnoissa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa uutinen:
http://uutiset.perussuomalaiset.fi/tuoreimmat-euro…
Eli puoluehallitus, jonka pitäisi valvoa että jäsenäänestys suoritetaan oikein, on mennyt itse valitsemaan ehdokkaita. Onko tämä kansanvaltaa vai jotain muuta?
Onneksi puoluehallituksella on vielä mahdollisuus korjata asia: ”Puoluehallituksen on valvottava jäsenäänestyksen suorittamista ja puututtava asiaan, mikäli rikkomista tapahtuu ja tehtävä korjauspäätökset.”
Ilmoita asiaton viesti
Siltä näyttää, että edustuksellinen jäsenäänestys on käyty puoluehallituksen piirissä.
Lienevät puolueen jäseniä eri puolelta Suomea. Joten jäsenäänestys on suoritettu.
Ilmoita asiaton viesti
Voiko olla niin että rivijäsenet eivät tiedä, onko se silloin edustuksellinen?
Ilmoita asiaton viesti
Teuvo! Oletko tosissasi?
Ilmoita asiaton viesti
Sepolle.
No en nyt ihan tosissani. Huvittaa vaan tuo jatkuva sähläily.
Ilmoita asiaton viesti
Eliittinuivat siellä kaiken päättävät norsunluutornistaan. Tavalliset jäsenet tai äänestäjät ovat heidän nuivalle internationalismilleen vain väline. Halla-aho haluaa muiden eliittinuivien hienoihin salonkeihin Brysseliin. Nihilistit rulettaa. Tarkoitan nihilismillä tässä Halla-ahon saivarteluja ihmisarvosta.
Nuiva ideologia on eliittiprojekti jossa kansanomaisia tyyppejä kuten Hirvisaari hyödynnetään niin kauan kuin heistä on hyötyä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös internationalismi ole kommunistinen ja sosioalistinen aatesuunta ja nationalismi sen vastakohta? Eikö kunnon kommunisteille nationalistit ole luokkavihollisia? Eikö kommunistit toteuttaneet sitä internationalismiään tukahduttamalla Unkarin kansannousun ja miehittämällä Tsekkoslovakian?
Nihilismi taas on vanha venäläinen poliittinen aate, johon monet kommunistit ovat sortuneet. Suomessa suurin syy kommunistien kannatuksen alamäkeen on juuri nihilismi, jossa kaikki vallitsevat arvot kyseenalaistetaan ja nykyinen yhteiskuntajärjestys halutaan kumota ja luoda tilalle proletariaatin diktatuuri.
Mokuttajat yrittävät käsitteitä sekoittamalla saada lisää kannattajia kommunistiselle agendalleen.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi sitten kaikki nuiva propaganda on kopsattu ulkomailta, ja toimintamallit ja koko projekti? Miksi kansanomaiset tyypit kuten Hirvisaari eivät onnistu edes muodostamaan dialogia näiden kansainvälisiin herrasalonkeihin samaistuviin kylmä kyynisiin eiralaisälykköihin?
Ilmoita asiaton viesti
Niskanen – jos Hauta-aho on oikeassa, persupuolueen johtoklikki polkee puolueen jäsenten oikeuksia. Hallitus käskee, proletariaatti tottelee. Se jos mikä on kommunistista agendaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tämä ainakaan demokratian mukaista ole…
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti en voi kommentoida tätä Perussuomalaisten puoluehallituksen demokatiakäsitystä, enkä sen asettamien ehdokkaiden EU-linjaa, sillä keskusteluohjeiden mukaan kiroilu on kielletty.
Ilmoita asiaton viesti
Päiväys: Tue, 27 Aug 2013 09:52:32 +0000
Lähettäjä: Pekka Sinisalo
Vastausosoite: Pekka Sinisalo
Otsikko: EU-vaalit
Vastaanottaja: ”kristiina.ilmarinen@welho.com”
Hei!
Kiitos hakemuksestasi ja siitä, että olette halunneet lähteä ehdokkaaksemme.
Puolue saa asettaa EU-vaaleihin vain 20-ehdokasta koko Suomessa.
Perussuomalaisten puoluehallitus on käsitellyt EU-vaaliehdokashakemuksia 25.8.2013 Naantalissa pidetyssä kokouksessaan.
Valitettavasti teitä ei valittu ehdokkaaksi Euroopan parlamenttivaaleihin 25.5.2014.
Pekka M. Sinisalo, EU-vaalipäällikkö, Perussuomalaiset rp.
(Hakemus ja tämä vastaus ovat sivullani kristiinailmarinen.fi).
Ilmoita asiaton viesti
Kristiinan oikeusturvaa ja yhdenvertaisuutta on tässä asiassa selvästi rikottu.
Ilmoita asiaton viesti
Ja hänen tukijoidensa.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys on jäsenistön oikeuksista, oikeudesta asettua ehdokkaaksi ja oikeudesta jäsenäänestyksellä päättää siitä, ketkä ovat puolueen ehdokkaina. Tässä asiassa päätösvalta on yksiselitteisesti jäsenistöllä.
Kysymys on tietysti myös ehdolle haluavien oikeusturvasta. Nyt ehdokkaat eivät ole yhdenvertaisessa tilanteessa eivätkä heidän tukijansakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Europarlamenttivaaleihin osallistumalla Perussuomalaiset kieltävät sen, että Suomen ETA-/EY-/EU-jäsenyyksiin liittyisi valtiopetoksia?
http://jormajaakkola.fi/Valtiopetokset%20Suomessa
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Jorma!
Kun otin tämän asian esille, niin tässä on isompi periaatteellinen kysymys taustalla. Kysymys on nimittäin siitä, että jos puolueiden jäsenistö sallii johtajiensa tehdä mitä tahansa, vaikka vaalilain vastaisia tekoja, niin kansanvalta tulee edelleen heikkenemään.
EU- ja eurojäsenyyksiin liittyvissä asioissa myös puolueiden johtajat tekivät mitä huvittivat, perustuslaista piittaamatta, ja lopputuloksen nyt näemme. Se kaikki oli mahdollista vain siksi, että puolueiden jäsenistö salli tällaisen toiminnan. Perussuomalaisissa tällaista toimintaa ei meidän tule sallia, vaan jäsenistön on noustava puolutamaan oikeuksiaan.
Ilmoita asiaton viesti
EY-puoluetuki kiinnostaa Perussuomalaisia?
Mitä enemmän europarlamentaarikkoja, sen parempi.
Ja ehdokkaitten pitää olla hyviä, puolueen johdon hyväksymiä?
Ilmoita asiaton viesti
Muuten niin perussuomalaisten kansoittamalla Puheenvuoro-palstalla, kumma ettei tähän blogiisi kukaan heistä ole päätynyt kommentoimaan lainkaan 🙂
Hys hys vaan…
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on paljon, paljon suurempi juttu kuin mikään säälittävä natsitervehdys. Toivon todella, että Hauta-aho on väitteissään väärässä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolta voi tarkistaa vaalilain pykälän 168:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980714
Tuolta voi tarkistaa Perussuomalaisten säännöt kohta 16:
http://www.perussuomalaiset.fi/tietoa-meista/perus…
Ilmoita asiaton viesti
Etkö laske naisia täällä on 2xKristiina?
Ilmoita asiaton viesti
Ok, girl power! Kun tuolla heidän omissa esittelyissään ei puoluesidonnaisuutta löydy.
Ilmoita asiaton viesti
Se on kai protestia vaan ettei puoluetunnus juuri nyt ole esillä. Ei kai puolueen ulkopuolelta voi hakea ehdokkuutta eurovaaleihin.
Ilmoita asiaton viesti
Sini, sinulla on sama ongelma, kuin raiskaajilla: kyvyttömyys ymmärtää sanaa EI. En ala edes laskemaan kuinka monta kertaa olen kertonut, että tämä Kristiina EI ole Perussuomalaisen, sen enempää kuin minkään muunkaan puolueen jäsen.
Joten tämä blogi joutuu tulemaan toimeen vain yhden perussuomalaisen Kristiinen girl-powerilla, mutta eiköhän se vallan hyvin riitä. Minun ”äkäinen akka”-powerini menee lähinnä ”Vallatkaa Perusuomalainen puolue takaisin”- liikkeelle.
Ilmoita asiaton viesti
Sori. Ja oikeastaan kun ajattelen niin sinähän käytät kieltä toisten ihmisten tavoittamiseen mikä ominaisuus täällä on ollut ps-kielessä kortilla kun ovat tietoisesti valinneet sisäänpäinlämpiävän keskustelutyylin mihin sitten kuuluu piikit ulospäin ja korvat kiinni ja leikkimieli visusti pois.
Ilmoita asiaton viesti
Pahus vieköön Sini, joudun taas kerran olemaan ainakin osittain kanssasi samaa mieltä.
Mutta ei pidä sentään yleistää, kyllä sinäkin varmaan myönnät, että täällä on myös aivan erilaisen keskustelutyylin perussuomalaisia edustajia. Eikä vissiin tarvitse tässäkään blogissa kovin kaukaa hakea.
Ps. Kiitokset kauniista kohteliaisuudesta, toivottavasti olen sen ansainnut.
Ilmoita asiaton viesti
Pettynyt hiljaisuus laskeutuu Puheenvuoron ylle. Tossavainen kyllä pöyrittää posetiiviaan kuten aina mutta ei ihan löydä sopivaa veiviä. Ja eilen yksi perussuomalainen rukoili että kommenttinsa poistettaisiin.
Olisi ps puolueen pitänyt edetä vähän enemmän kansaan juurtuen erilaisen paikallistoiminnan kautta jotta hökötys pysyisi pystyssä ja kansan ääni kuuluisi siinä.
Loppujen lopuksi vaikka kuinka persut saivat kansan rakkauden niin kuka haluaa samaistua eiravetoiseen manipulaatioon ja ylimielisyyteen? Ainahan eliitti helposti vieraantuu kansasta. Halla-aholla menee niin lujaa eurooppalaisessa eliitissä ja hän kuuluu niin nätisti poliittiseen luokkaan että ahnehtii kansainvälisiin euroopalaisiin salonkeihin missä kaiken maailman rikkaat eksentrikot tyyppiä Brigitte Bardot järjestävät linnoihinsa kutsuja vähän hienompia kuin pikku Kanervan kutsut mutta kuitenkin hengeltään ja sisällöltään samaa. Nuiva ideologia on kuullostanut niin hienolta kun se kaikki tulee ulkomailta.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan outoa ja jäsenistöä halveksivaa politiikkaa, toivottavasti joku jäsenistöstä lähtee kyseenalaistamaan toimintaa niin saadaan puoluehallituksen vastaus toimilleen.
Ilmoita asiaton viesti
Lain ja sääntöjen mukaan puoluehallituksella ei ole toimivaltaa tässä asiassa. Jos joku väittää toisin, niin tuokoon esille sääntö- ja lakikohdat, joihin nyt toteutettu valintaprosessi perustuu. Esittämääni tapaan on perustelut avauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo,
yritin nostaa keskustelua jäsenäänestyspykälästä edellisten EU vaalien alla, mutta se tyrmättiin puoluetoimistoa myöten. Vakuutuin jo tuolloin, että mitään valtakunnallista jäsenäänestystä ei koskaan tule vaan nämä asiat ratkaistaan suppeassa piirissä.
Ilmoita asiaton viesti
Vaalilaki edellyttää valinnan tapahtuvan puolueen sääntöjen mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo,
tottakai se edellyttää lain noudattamista, mutta jos kukaan ei valita niin saa tehdä mitä haluaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta seppo kysymys oikeastaan taitaa olla laajempi kuin vain tuo jäsenäänestys.täällä puheenvuorossa kiinitti komentti
eissa muutaman perussuomalisen komenttitijoiden pohjalta voi kysyä mionkäläiset toimintavat puoueessa ehkä kulissien takana on?
Ilmoita asiaton viesti
Toiminta tällaisissa asioissa pitäisi aina perustua johonkin. Nyt se ei perustu mihinkään. Toimintatavat vaativat remonttia.
Ilmoita asiaton viesti
”Perussuomalaisten puoluehallitus nimesi perjantaisessa kokouksessaan puolueen ensimmäiset eurovaaliehdokkaat. Ehdokkaiksi nimettiin kansanedustajat Jussi Halla-aho, Anne Louhelainen, Pirkko Mattila, Pirkko Ruohonen-Lerner, Juha Väätäinen sekä europarlamentaarikko Sampo Terho.”
http://uutiset.perussuomalaiset.fi/perussuomalaise…
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin isänmaallisia kaikki. 🙂 Hyvät valinnat.
Ilmoita asiaton viesti
Minä sanoisin näin, että hyvät ”valinnat” 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Hauta-aho. Miksi et eroaisi puolueesta?
Ilmoita asiaton viesti
Ei tulis ikävä.
Ilmoita asiaton viesti
Hirvisaari erotettiin puolueesta toistuvan puoluetta vahingoittavan toiminnan takia.
Hauta-ahokin olisi kenties tyytyväisempi jossakin toisessa porukassa vaikuttamassa?
win-win mielessä.
Ilmoita asiaton viesti
Ootko huomannu, IP.läiset mielellään tykkäävät Sepon kirjoituksesta ja sen jatkokommenteista.
Ei tästä voi vetää kuin ainoastaan yhden johtopäätöksen.
Kätyriks vosisin nimittää jos haluaisin rumasti sanoa. Mutten sano.
Hirvisaari hyväksyi erottamisen sentään puolueesta, kun se katsoi sen puolueen eduks.
Sillä on sentään jonkinlainen selkäranka.
Ilmoita asiaton viesti
On huomattu.
Minä en äänestäisi jatkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Puolueen etu on se, että se noudattaa sääntöjään ja kunnioittaa jäsenistön oikeuksia, niinkuin ne on sääntöihin kirjoitettu. Yleensä puolueesta erotetaan sääntörikkojat.
En ole missään vaiheessa ollut kiinnostunut eurovaaliehdokkudesta. Täällä Hämeessä on useita henkilöitä esittänyt kiinnostuksensa eurovaaliehdokkaaksi. Joten kun halukkaita on enemmän kuin paikkoja, niin sitten jäsenäänestys pystyyn, niinkuin säännöt edellyttävät.
Ilmoita asiaton viesti
Miten se muuttaisi asiaa jos Hauta-aho eroaisi persuista?
Ilmoita asiaton viesti
Puolueohjelma ja puolueen säännöt taitavat olla ja tulevat olemaan vessapaperia Perussuomalaisten toimistolla?
Tai oikeastaan mitä se miulle kuuluu, kun en kummiskaan äänestä demokratialtaan noin epämääräisen sakin ehdokasta.
No tietystihän se on tuokin puoluehallituksen päätös jonniinlaista demokratiaa, vaikkei se olekaan puolueensääntöjen mukaista. Yhtä lailla demokratiaa siinä kuin diktatuurikin.
Ilmoita asiaton viesti
Toivotaan että löydät oman täydellisen demokratiasi sinäkin. Onnea hakemiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Jees-miehille ei anneta edes sitä onnea, vaikka koko ajan tyrkyllä ovatkin.
Ilmoita asiaton viesti
Joku voi ihmetellä miksi perussuomalaisena tuon esille Perussuomalaiset rp:ssä esiintyviä epäkohtia. Vastaus on yksinkertainen:
Malka pitää ottaa ensin omasta silmästä…
Nykyisessä tilassa puolue hallituksessa ollessaan kohtelisi suomalaisia aivan samalla tavalla kuin tässä tapauksessa puolueensa jäseniä. Kansalaisille kuuluvat oikeudet joutaisivat romukoppaan. Samoin kävisi myös aatteille ja arvoille, joita perussuomalaiset edustavat, nekin heitettäisiin romukoppaan. Selvää on, että diktatuurijärjestelmän omaava puolue ei voi ajaa kansanvaltaista asiaa ja siksi on harhaluuloa kuvitella, että PS millään tavalla edesauttaisi Suomen lähtöä haitallisista EU- ja euro-jäsenyyksistä.
Tästä syystä puolueen tilaan tarvitaan nyt muutos.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa Seppo. Viimeisin eurovaaliehdokkaiden asettaminen ei täyttänyt edes puoluekokouksen itsensä asettamia valintakriteerejä.
http://yle.fi/uutiset/perussuomalaisten_euroehdokk…
Ilmoita asiaton viesti
Unohdetaan hetkeksi että tässä puhutaan puolueesta PS.
Ei kukaan järkevä ihminen voi liittyä sellaiseen puolueeseen X, jossa rivijäsenet eivät ymmärrä periaatteista mitään ja joissakin tapauksissa jopa luetun ymmärtäminen on täysin hakusessa.
Verukkeita keksitään kuin parhaat takinkääntäjäpuolueet ikään.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Käytännön vinkkinä Sepolle sellainen, että ehkä asiaa kannattaisi kysellä puolueen vaalipäälliköltä? Tunnen henkilön, hän on hyvin asiallinen ja helposti lähestettyvä, varmasti saat nopeallakin aikataululla vastauksen.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Vesa-Pekka vihjeestä. Näin tulen tekemään muutaman päivän kuluessa, kunhan kerään lisämateriaalia aiheeseen liittyen. Ongelmana on puolueessa kohdallani ollut se, että kysymyksiini ei ole yleensä vastattu. Lähetin reilu vuosi sitten puoluehallitukselle ensimmäisen tukisäätiötä koskevan kirjelmäni liittyen sen epäkohtiin, enkä ole vieläkään saanut vastausta. Toivottavasti tässä asiassa toimitaan ripeämmin.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä Vasemmistoliitossa on esimerkiksi eduskuntavaalien alla useissa piirijärjestöissä käyty jäsenäänestykset ehdokasehdokkaiden kesken.
Ehdokkaat on pitänyt asettaa tiettyyn päivämäärään mennessä ja sitten on äänestää räpsäytetty, postiäänestyksenä näin. Tiedän, että esimerkiksi Kepussa on sama käytäntö.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo, se vain on niin etten ikinä haluais sun kaltaisias samaan yhtiökokouksiin.
Mä vain en siedä sun kaltaisia paskanpuhujia. Et sinä halua mitään muuta kuin saada rikottua vaivalla tehyt rakennelmat.
Kuka snuun enään oikiasti luottais?
Ilmoita asiaton viesti
Tapani: -kerrohan mikä esittämäni tieto ei pidä avauksessa tai kommentoinnissani paikaansa, niin pääsemme tarkemmin selvittämään asiaa.
Tämä äänioikeuden poisottaminen jäsenistöltä ei ole mikään pieni juttu…
Ilmoita asiaton viesti
Minä en tuollaisen kans selvittele yhtään mitään.
Oot muotokuvas näyttänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Tapani: esittämäni asiat kestävät vertailun puolueen sääntöjen ja vaalilain kanssa.
Nyt tehty eurovaalien ehdokasvalinta taas ei kestä vertailua ed. asioiden kanssa.
Tee omat johtopäätöksesi.
Ilmoita asiaton viesti
Tapani!
Kummallista vähättelyä puoleltasi.
Jos Hauta-ahon esittämät asiat pitävät paikkansa, niin enpä ole yli 40 vuotta kestäneen järjestökokemukseni aikana nähnyt koskaan yhtä vakavaa jäsenoikeuksien loukkaamista. Ja epäilen, että tuskin moni muukaan.
Jäsenillä on suoraan sanottuna pyyhkäisty pöytää!
Ilmoita asiaton viesti
Huudellen nyt täysin vieraaseen pöytään olen ymmärtänyt, että Hauta-ahon kritiikki ei kohdistu esimerkiksi ehdokkaiksi jo valittuihin ihmisiin, vaan puolueessa ilmeisesti oleviin menettelytapoihin.
Sinälläänkin ajatellen järjestötoimintaa yleensäkin (ilman mitään puoluepoliittista kannanottoa, joita perussuomalaisten suhteen olen toisaalla viljellyt 🙂 jäsenäänestyksillähän on virkistävä vaikutus ajatellen toimintaa. Jos ehdokkaita on, niin pyrkyä on. Se kertoo siitä, että järjestö on elävä ja ihmiset ovat valmiita tekemään duunia.
Esimerkiksi Kepulla Pohjois-Pohjanmaalla on ollut sisäinen jäsenäänestys melkein kovempi taisto kuin itse eduskuntavaalit. Nimittäin jos listalle on jäsenäänestyksen jälkeen päässyt, niin on ollut todellisessa ”läpimenovaarassa”.
Ilmoita asiaton viesti
Pöytä ei ole lainkaan vieras kun kysymys on vaalilain noudattamisesta. Tämä asia kuuluu mitä suurimmassa määrin meille kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Tämähän on mielenkiintoista, jos kohta valitettavasti vain entisestään vahvistaa sitä näkemystä, mikä minulla PS:sta kovin epädemokraattisena puolueena on.
Harmillista sinänsä, koska politiikassa olisi paljonkin kannatettavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä asia on myös noteerattu puoluetoimistossa;
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013112617765186_u…
Ilmoita asiaton viesti
Otin yhdistyslaista ja perussuomalaisten säännöistä lyhyet lainaukset, jotka kertovat mielestäni aivan kiistattomasti, että puolueessa on vedetty jäsenistö kölin alta EU-ehdokkaiden valintaprosessissa.
Olen jo aikaisemmin todennut, että persuissa ei ainakaan tässä tapauksessa ole kunnioitettu jäsenistöä ja hyväksyttyjä sääntöjä millään tavalla.
YHDISTYSLAKI:
”22 § (16.7.2010/678)
Muun päätöksenteon järjestäminen
Jos säännöissä mainittu asia on yhdistyksessä päätettävä määrättynä aikana ilman kokousta erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla eikä näin ole menetelty, on yhdistyksen jäsenellä oikeus kirjallisesti vaatia hallitukselta tällaisen päätöksenteon järjestämistä. Jollei hallitus vaatimuksesta huolimatta ole järjestänyt päätöksentekoa tai jollei vaatimusta ole voitu esittää hallitukselle, aluehallintoviraston tulee päätöksenteon järjestämistä vaatineen jäsenen hakemuksesta oikeuttaa hakija järjestämään äänestystilaisuus, postiäänestys tai äänestys teknisen apuvälineen avulla yhdistyksen kustannuksella taikka velvoittaa hallitus siihen sakon uhalla.
23 §
Kokouksessa päätettävät asiat
Yhdistyksen tai, jos säännöissä on niin määrätty, valtuutettujen kokouksessa on päätettävä: (16.7.2010/678)
1) yhdistyksen sääntöjen muuttamisesta; …”
PERUSSUOMALAISTEN SÄÄNNÖT:
”Ehdokkaat Euroopan parlamentin edustajien vaaleissa valitaan valtakunnallisen jäsenäänestyksen perusteella, jonka suorittamisesta huolehtii puoluetoimisto. Puoluehallituksen on valvottava jäsenäänestyksen suorittamista ja puututtava asiaan, mikäli rikkomista tapahtuu ja tehtävä korjauspäätökset.”
Perussuomalaisten sääntöjen muuttaminen on käsittääkseni puoluekokouksen tehtävä, koska sitä ei säännöissä erikseen ole määrätty valtuutettujen tehtäväksi.
Toisekseen ehdokasvalintaa ei näytä säännöissä olevan mahdollistettu siirrettäväksi toisen puolue-elimen päätettäväksi, joten olen kyllä aika varma, että valinnat on tehty virheellisesti.
Ei sen puoleen, että asia minulle muuten kuuluisi, mutta kun se on myös yhdistyslakiasia! Ja se taas kuuluu kaikille kansalaisille:-)
Kyllä nyt Soini ja Putkonen ovat tainneet ylittää valtuutensa! Tuleekohan aluehallintoviranomaiselle töitä?
Ilmoita asiaton viesti